Het verhaal van mij als talentfluisteraar
Als leerkracht van groep 5 op IKC De Horst in de Wijk kies ik bewust voor talent. Voor mij gaat school namelijk niet alleen over rekenen, taal of hoe we met elkaar omgaan. Ik vind het minstens zo belangrijk dat kinderen zichzelf leren kennen. Dat ze ontdekken wie ze zijn, waar ze goed in zijn en welke talenten hen uniek maken.
Wanneer leerlingen elkaars talenten leren zien, ontstaat er iets bijzonders in de klas. Ze begrijpen elkaar beter, houden rekening met elkaar en weten precies bij wie ze terecht kunnen voor hulp. Zo bouw ik samen met hen aan een groep waarin iedereen zich gezien voelt.
Als talentenfluisteraar zet ik ook mijn eigen talenten bewust in. Zo ben ik een uitblinker wanneer ik dat wil. Ik kies ervoor om dat talent te gebruiken, omdat ik het belangrijk vind dat kinderen leren dat je mag uitblinken. Je mag laten zien waar je goed in bent en dat je talent iets is om te ontwikkelen. Die boodschap probeer ik mijn leerlingen mee te geven. Daarnaast ben ik een planmaker. Ik ben bezig met een plan om talentgericht werken nog meer te verweven in mijn lessen en in het dagelijks leren van de kinderen. Ik zoek manieren om talenten nog zichtbaarder te maken in de klas.
Als talentenfluisteraar kwam ik bijvoorbeeld in actie tijdens de andersomgesprekken. Daar geef ik leerlingen de ruimte om hun eigen talenten te herkennen en te benoemen. De talentenkaarten zijn voor hen heel herkenbaar, omdat veel kinderen ze al hebben gebruikt in groep 3 en 4. Het is mooi om te zien hoe ze glimlachen wanneer ze zichzelf terugzien in een talent. Ook buiten mijn eigen klas probeer ik talentgericht werken te laten groeien. Zo heb ik mijn collega van groep 6 enthousiast gemaakt om er ook mee aan de slag te gaan. Op die manier verspreidt talent steeds verder door onze school.
Door mijn eigen talenten in te zetten als leerkracht van groep 5, hoop ik dat kinderen niet alleen nieuwe kennis opdoen, maar vooral zichzelf leren kennen.
Kijk voor meer informatie op www.actiefdewolden.nl.
